Naše letadla

 

Těmito se pyšníme:

Letouny

 

Zlín Z-726 K

Základní technická data:
Rozpětí:
9,75 m
Délka: 7,97m
Prázdná hmotnost: 700 kg
Vzletová hmotnost: 1000 kg 
Motor: M-337 AK 154 kw (210k)
Max. rychlost: 300km/h

Výrobce:
Moravan Otrokovice. Z-726 je posledním modelem trenérů řady 26. Jejich původ vznikl z přestavby Z-526. Byly vyrobeny dva typy, první Z-726 a druhý Z-726 K, který má navíc kompresor.V této verzi je také jako jediný kus na světě, který můžete spatřit u nás v aeroklubu Holešov.Původně byl přestavěn z Z-526 OK-YRC dále pak létal pod imatrikulací jako OK-078 (prototyp) a od roku 1974 létá pod OK-DRC.



 

Cessna 172

Základní technická data:
Posádka/cestující: čtyřčlenná (1 pilot, 3 pasažéři)
Pohon: Lycoming IO-360-L2A, 160 hp (120 kW), 2400 ot./m
Maximální rychlost: 228 km/h
Maximální letová hladina: 4116 m
Maximální dolet: 1272 km
Rozpětí křídel: 10,90 m
Délka: 8,28 m
Výška: 2,72 m
Hmotnost bez nákladu: 736 kg
Maximální vzletová hmotnost: 1113 kg
Přibližná cena: 250 000 USD
Varianty: 172A-S, 172RG Cutglass, 172S Skyhawk SP, 172TD, T41 Mescalero



Výrobce:
Cessna 172 Skyhawk je lehký jednomotorový, čtyřsedadlový letoun, který od roku 1956 vyrábí Cessna Aircraft Company. Byla vyvinuta z Modelu 170, který poprvé vzlétl roku 1947. Její poznávací znaky jsou: větší trup než dřívější model 140 výkonnější motor. Model 170A měl celokovová křídla, což se později stalo standardem pro všechny jednomotorové Cessny. Cessna 170B byla vybavena většími klapkami a v roce 1956 dostala tříkolový podvozek a stala se Cessnou 172.

 



 

Zlín Z-142

Základní technická data:
Rozpětí:
9,16 m
Délka: 7,33m
Prázdná hmotnost: 730 kg
Vzletová hmotnost: 1060 kg 
Motor: M-337 154 kw (210k)
Max. rychlost: 227km/h
Dolet: 950 km

Výrobce:
Moravan Otrokovice. Zlín Z-142 je československý dvoumístný sportovní a cvičný letoun. Je určen pro základní a pokračovací letecký výcvik, pro výcvik letecké akrobacie a vleky kluzáků. Je jedním z nerozšířenějších letadel v našich aeroklubech. Z-142 poprvé vzlétl 29.12.1978.

Momentálně vlastníme OK-MNM, která je mimo provoz a OK-KNK, která je v režimu UTILITY (lze na ní provádět vývrtky).


 

Kluzáky

 

KKB 15- v soukromém vlastnictví

Základní technická data:
Rozpětí:
15,00 m
Nosná plocha: 10,01m2
Délka: 6,43m
Výška: 1,30m
Prázdná hmotnost: 250 kg
Max. vzletová hmotnost: 500 kg 
Vodní zátěž: 150 l
Max. rychlost: 250km/h
Klouzavost: 1:45

Výrobce:
Ing.Jiří Kusbach, RNDr.Oldřich Bartoník. KKB 15 je nově vyvinutý jednosedadlový závodní kluzák určený pro 15m standartní třídu. Křídlo je navrženo s ohledem na dosažení maximální efektivní štíhlosti. Použitý 14,5% profil vykazuje dobrou odolnost vůči znečištění hmyzem. Vyšší umístění křídla na trupu a vysoký odpružený podvozek zajišťuje nízké riziko kolize při přistání do vyššího porostu. Eliptická vodorovná ocasní plocha spolu s použitým 9% profilem ocasních ploch přispívá k dosažení vysoké rychlosti pro max. klouzavost. Křídlo se zcela novou konstrukcí sendvičového potahu zajišťuje vysokou tuhost, extrémní odolnost vůči omačkání povrchu a vysokou míru únosnosti při poruše. Design trupu a kabiny je podřízen dosažení max. výkonu při zachování max. ergonomie a výborného výhledu z kabiny. Velké kolo hlavního podvozku (350 mm) spolu s odpružením poskytuje značný komfort při vzletu a přistání. Kluzák umožňuje montáž "turbo" motoru pro eventuální dolet na vhodné letiště (momentálně ve vývoji).







L-13 Blaník

Základní technická data:
Rozpětí:
16,2 m
Délka: 8,4 m
Výška: 2,25 m
Prázdná hmotnost: 292 kg
Max. hmotnost: 499 kg 
Max. rychlost při vzletu navijákem: 110km/h
Max. rychlost při letu v aerovlekeku: 140km/h
Klouzavost: 1:28 při rychlosti 80km/h
Min. opadání: 0,82m/s při rychlosti 80 km/h

Kluzák L-13 Blaník je dvoumístný, celokovový, samonosný hornoplošník se sedadly za sebou, určený pro základní a pokračovací výcvik pilotů a pro nácvik a provádění vyšší pilotáže.

Momentálně vlastníme 3 kusy, z nichž ani jeden není v provozu. OK-2805, OK-6804 a OK-4815.



Momentálně úřadem zneschopněny.



L-23 Super Blaník

Základní technická data:
Rozpětí:
16,2 m
Délka: 8,5 m
Výška: 1,9 m
Prázdná hmotnost: 310 kg
Max. hmotnost: 510 kg 
Max. rychlost při vzletu navijákem: 120km/h
Max. rychlost při letu v aerovleku: 150km/h
Max. přípustná rychlost: 250km/h
Max. přípustná rychlost v turbulenci: 160km/h
Max. rychlost pro vysunutí podvozku: bez omezení
Klouzavost: 1:28
Min. opadání: 0,82m/s

L-23 Super Blaník je dvoumístný celokovový větroň, určený k výcviku i k výkonnému létání. Je odvozen od úspěšného větroně L-13 Blaník. Hlavní rozdíly jsou: nový kokpit s větším průhledným překrytem s lepším výhledem, ocasní plochy "T" a zjednodušená křídla bez vztlakovývh klapek s novými koncovými oblouky.

OK-0223








VSO-10 Gradient

Základní technická data:
Rozpětí:
15,0 m
Délka: 7,0 m
Výška: 1,38 m
Max. hmotnost: 380 kg 
Max. rychlost při vzletu navijákem: 120km/h
Max. rychlost při letu v aerovleku: 160km/h
Max. přípustná rychlost: 250km/h

Kluzák VSO-10 Gradient jednomístný, samonosný, hornokřídlý jednoplošník smíšené konstrukce se zatahovacím podvozkem určený pro výkonné plachtění.

Momentálně vlastníme 2 kusy. OK-0528 a OK-8516.








Cirrus Standard

Základní technická data:
Rozpětí:
15,0 m
Délka: 6,41 m
Výška: 1,68 m
Prázdná hmotnost: 215 kg
Max. hmotnost: 390 kg 
Max. přípustná rychlost: 220km/h
Optimální rychlost: 93-105km/h
Pádová rychlost: 63-72km/h
Klouzavost: 1:37 při 93-105km/h
Min. opadání: 0,63m/s při 78km/h

Kluzák Cirrus Standard je jednomístný samonosný středokřídlý celolaminátový jednoplošník, určený pro sportovní výkonné plachtění.

Tohoto typu vlastníme 2 kusy - OK-0784 a OK-2999.







L-13 SE Vivat

Základní technická data:
Rozpětí:
16,8 m
Délka: 8,3 m
Výška: 2,3 m
Max. přípustná rychlost: 230km/h
Zdvihový objem motoru: 2,44 l
Max. vzletový výkon: 47,8 kw při 2800 ot/min
Max. trvalý výkon: 47,8 kw při 2600 ot/min
Cestovní výkon: 35 kw při 2350 ot/min
Vrtule: pevná, dvoulistá, dřevěná V218 nebo V218A.

Motorizovaný kluzák L-13 SE Vivat je dvoumístný, celokovový hornoplošník se sedadly vedle sebe. Má zatahovací podvozek, řiditelné záďové kolo a opěrné zatahovací podvozky na koncích křídel. Kluzák je vybaven motorem Walter Mikron IIIS a pevnou dvoulistou vrtulí V218.

OK-7110 je momentálně na prodej.



 

H-36 DIMONA

Základní technická data:
Rozpětí:
16,00 m
Délka: 6,85 m
Nosná plocha: 15,20 m2
Max. přípustná rychlost: km/h
Zdvihový objem motoru: l
Max. výkon: 58,8 kw při 3400 ot/min

Motorizovaný kluzák H-36 Dimona je dvoumístný, laminátový dolnoplošník se sedadly vedle sebe. Nemá zatahovací podvozek.

Naše OK-1890 byla v soukromém vlastnictví, nyní ji aeroklub bude kupovat do svého parku.



 

Ventus CM 17.6-v soukromém vlastnictví

Základní technická data:
Rozpětí:
17.6 m
Délka: 6,35 m
Nosná plocha: 9.5 m2
Max. přípustná rychlost: 250km/h
Klouzavost: ca.44
Max. hmotnost: 525kg

Ventus je vysoce výkonný kluzák, který byl produkován firmou Shempp-Hirth v letech 1980-1994. Byl navržen Klaus Holighausem a vystřídal svého méně úspěšného předchudce "Mini-nimbuse. Vetusů této řady bylo vyrobeno 613ks. Verze CM má zabudován motor, který umožňuje tzv. "self-lounch" neboli samostatný vzlet bez pomoci vlečného letounu, stejně jako je motor možno použít pro dolet ve špatném počasí. Dnes je tato verze nahrazena inovovanou verzí 2C.

 

LS4 -v soukromém vlastnictví

Základní technická data:
Rozpětí:
15 m
Délka: 6,84 m
Nosná plocha: 10.5m2
Max. přípustná rychlost: 270km/h
Klouzavost: ca.40.2
Max. hmotnost: 472kg

LS4 je dílem firmy Rolladen-Schneider, která již bohužel zanikla, avšak za své existende produkovala jedny z nejoblíbenějších kluzáků své doby. LS4 patřila mezi nejpovedenější modely. Vyráběla se v letech 1980-2004 a za tu dobu bylo  vyprodukováno přes 1000 kusů, čímž se zařadila za Grunau-Baby a Blaníka na 3. nejúspěšnější kluzák na světě. Svou výkonností byla navržena do 15 m standartní třídy srovnatelně s Discusem firmy Schempp-Hirth. V křídlech má vaky, které pojmou až 140l vodní přítěže. V západních státech je tento kluzák velmi rozšířen, oblíben pro své jednoduché ovládání a příjemné letové vlastnosti a je užíván jako první jednosedadlový typ pro přeškolení. V ČR bohužel ještě nenastala jeho doba a tak je naše OK-4175 prvním kouskem v republice.

 

 

Tyto u nás byly:

Letouny

 

L-60 (S) Brigadýr

Základní technická data:
Rozpětí:
13,96 m
Délka:8,80m
Prázdná hmotnost:912 kg
Vzletová hmotnost:1420 kg 
Motor:M208B 162 kw (220k)
verze S AI-14 R 191 kw (260hp)
Max. rychlost:175km/h
Dolet:720 km

Výrobce:
Vznikl v padesátých letech jako náhrada za dosluhující K-65 Čáp. Letoun L-60 Brigadýr je víceúčelový čtyřmístný, celokovový, vyztužený hornoplošník s pevným klasickým podvozkem určený k provádění aerovleků (více vleky) a padákových výsadků nebo vlekání transparentů. Verze L-60 (viz. horní obrázek) je s motorem Doris. Další verze ve které můžeme toto letadlo spatřit je L-60 S (viz. spodní obrázek) a má hvězdicový motor, který se také používá pro Z-37 Čmelák. Z obrázků jsou na první pohled patrné změny v motorových kapotážích.







L-200 Morava

Základní technická data:
Rozpětí:
12,30 m
Délka: 8,60m
Prázdná hmotnost: 1360 kg
Vzletová hmotnost: 1950 kg 
Motor: 2 x M-337 157kw (210k)
Max. rychlost: 300km/h
Dolet: 1080 km

Výrobce:
LET Kunovice. 
Dvoumotorové pětimístné letadlo celokovové konstrukce. Slouží převážně k vyhlídkovým letům nebo jako aerotaxi.







Zlín Z-43

Základní technická data:
Rozpětí:
9,76 m
Délka: 7,75m
Prázdná hmotnost: 730 kg
Vzletová hmotnost: 1350 kg 
Motor: M-337 154 kw (210k)
Max. rychlost: 235km/h
Dolet: 1000 km

Výrobce:
Moravan Otrokovice. Vznikl na požadavek náhrady letadel L-40 Metasokol ve druhé polovině šedesátých let.Konstrukčně vychází přímo ze svého předchůdce Z-42. Slouží k základnímu výcviku pilotů, včetně radionavigace a k vyhlídkovým letům. Je jedním z nerozšířenějších letadel v našich aeroklubech.







Zlín Z-50

Základní technická data:
Rozpětí:
8,58 m
Délka: 6,96m
Prázdná hmotnost: 570 kg
Vzletová hmotnost: 780 kg 
Motor: M-137 AZ 132 kw (180k)
Max. rychlost: 290km/h
Dolet: 720 km

Výrobce:
Moravan Otrokovice. Letoun Z-50M může létat v kategorii A s maximální vzletovou hmotností 780 kg v rozsahu násobků +7 až -4, 5g a byl certifikován Státní leteckou inspekcí dodatkem č. 3 k č. 77-01 dne 28. 2. 1989. Celkem bylo vyrobeno osm kusů Z-50M. Tato verze , která vznikla z původní "padesátky", je Zlín Z-50M s motorem Avia M-137AZ o výkonu 132 kw (180 koní), která vznikla pod vedením konstruktéra Z. Macíka. Byla zkonstruována za účelem nahrazení dosluhujících akrobatických letounů Zlín Z-526AFS Akrobat Speciál, které byly v průběhu osmdesátých let převáděny do kategorie "Normal" a upravovány na verzi Z-526AFS-V, tedy na vlečné.







Zlín Z-142

Základní technická data:
Rozpětí:
9,16 m
Délka: 7,33m
Prázdná hmotnost: 730 kg
Vzletová hmotnost: 1060 kg 
Motor: M-337 154 kw (210k)
Max. rychlost: 227km/h
Dolet: 950 km

Výrobce:
Moravan Otrokovice. Zlín Z-142 je československý dvoumístný sportovní a cvičný letoun. Je určen pro základní a pokračovací letecký výcvik, pro výcvik letecké akrobacie a vleky kluzáků. Je jedním z nerozšířenějších letadel v našich aeroklubech. Z-142 poprvé vzlétl 29.12.1978.







Zlín Z-526 AFS-V

Základní technická data:
Rozpětí:
8,84 m
Délka: 7,80m
Prázdná hmotnost: 635 kg
Vzletová hmotnost: 840 kg 
Motor: M-137 A 132 kw (180k)
Max. rychlost: 230km/h

Výrobce:
Moravan Otrokovice. Z-526 vznikl z předchozího Z-326. Ten měl řadu nových konstrukčních prvků.Zatahovací podvozek, zvětšené rozpětí.Hlavním účelem nového typu byl pokračovací výcvik sportovního nebo vojenského pilota v nácviku akrobacie. Montáží dvoulisté kovové automaticky stavitelné vrtule Avia V-503 vznikla varianta Z-526. Sériová výroba typu Z-526 probíhala v letech 1966 až do roku 1974. Letouny Z-526 byly po dlouhá léta výbornými akrobatickými stroji na kterých naši reprezentanti dosáhli plno skvělých úspěchů. Posledním pokusem o modernizaci stárnoucí konstrukce byla varianta Z-526 AFS-V (vlečná).